okt
28

28 oktober 2023

Einde vaarseizoen

Er staan geen vaardagen meer op de agenda en met de winter in aankomst zijn we begonnen met het winterklaar maken van de boot. Water kan ongelofelijk veel schade maken wanneer het bevriest. Dat is in het verleden al eens gebeurd en heeft de originele manometer kapot gemaakt. Daarom nemen we geen risico meer en zijn we vandaag begonnen met het leegpompen van de ketel. Als we van te voren weten dat er geen vaardagen meer komen, spuien we de ketel meteen leeg na een vaarweekend. Met behulp van stoom drukken we dan al het water uit de ketel en de restwarmte zorgt ervoor dat de ketel snel opdroogt. Deze luxe hebben we dit jaar niet en nu moeten we het anders doen. Met behulp van een dompelpomp wordt het water uit de ketel gepompt. Echter kan de pomp niet tot onderin de ketel komen er blijft dus een laag water staan. Wanneer we het mangat in de machine kamer openmaken, komt het achtergebleven water er in één keer uit en loopt dan in het vlak. Aan het einde van de dag was het water vergenoeg gezakt en konden de inspectie luikjes worden geopend om een eerste blik in de ketel te kunnen werpen. Vorig jaar zijn we overgestapt op een andere waterbehandeling waardoor er heel veel kalk is opgelost, het lijkt erop dat de ketel dit jaar nog schoner is dan ooit te voren! Maar pas wanneer alles echt is opgedroogd kunnen we goed beoordelen hoe het ervoor staat.

Daarnaast kregen we vandaag ook nog een aanhanger vol met pallets en cokes. Kunnen we hier een dag op varen? Zeker niet, maar in een tijd waarin we nauwelijks de kolen kunnen betalen is elke kilo joule energie welkom. De bunkers liggen nu vol met hout wat we volgend jaar goed kunnen gebruiken voor het opstoken.

Foto's