jun
5

5 juni 2021

De 2 kapotte vlampijpen zijn eruit.

De afgelopen week zijn er aardig wat ‘overuren’ gemaakt. Onderdeel van de ketelkeuring is het vervangen van twee lekke en dichtgelaste steun/vlampijpen. Een deel van deze werkzaamheden mogen we zelf verrichten: het verwijderen van de pijpen. Bart van Gulik (eigenaar van de stoomsleepboot Adelaar) heeft ons daarbij geholpen.

Allereerst werden er gaten geboord in de dichtgelaste pijpen met een snijbrander de pijp open werd gemaakt. Vervolgens ging de snijbrander in de pijp en werd deze achter het ketel front doorgesneden. Er blijft dan nog een klein stukje pijp in het ketel front zitten en dat moet er natuurlijk ook uit. Een aardig klusje maar met een dag hadden we die eruit, althans aan één kant.

Hetzelfde moest ook achterin de ketel (keerkast) gebeuren, maar daar is de ruimte heel beperkt. Het grootste probleem daar is dat bij het dichtlassen van de pijpen niet in de pijp is gelast maar erop. Daardoor zit de pijp vastgelast op de keerkast. Het is hierdoor vrijwel onmogelijk om deze los te halen zonder de keerkast te beschadigen. Met de grootste moeite hebben we geprobeerd de las zo veel mogelijk weg te slijpen maar het blijft een lastig karwei waarbij we Prokal om advies hebben gevraagd. We willen natuurlijk geen onherstelbare dingen doen.

Foto's