14 maart 2020
Vandaag hebben we ons verdeeld over twee locaties: Zaandam en Breezand (vlak bij Den Helder). De ankerlier is namelijk eerder in onderdelen met een kraan van boord gehaald zodat deze elders kan worden gerestaureerd.
Een (oud)vrijwilliger is mede eigenaar van een draaierij in Breezand en heeft hierdoor niet alleen beschikking over een verscheidenheid aan machines, maar ook de ruimte om veilig te kunnen werken. In Zaandam hebben we geen werkruimte buiten het schip. Met de nodige moeite hebben we de ‘koppelingsplaten’ van de ankerlier los gekregen en hebben we de gehele as in de draaibank kunnen zetten. De as weegt enkele honderden kilo’s, maar waarbij we aan boord de grootste moeite hebben gehad om de as te verplaatsen, is dat met een goede hijsinstallatie geen enkel probleem.
Naast het nodige draaiwerk zijn ook veel draadeinden, bouten en moeren aan vervanging toe. Dat betekent wel dat alles wat ruim 90 jaar vast (geroest) heeft gezeten nu los moet. Ondanks dat het een arbeidsintensieve klus is scheelt het enorm dat het nu op een knappe werkhoogte kan worden gedaan met behulp van een heftruck.
Over enkele weken is het draaiwerk gereed, zijn de onderdelen gestraald en in de primer gezet. Dan zullen we weer terug keren naar Breezand voor het montage en schilderwerk. We willen de lier in de werkplaats opbouwen om deze vervolgens weer in onderdelen terug te plaatsen op de boot.
In Zaandam is het werk ook niet stil komen te liggen. Zo is er hard gewerkt om de fundatie en het gangboord goed roest vrij en in de grondverf te krijgen. Door dat de lier nu weg is kunnen we er goed bij.