30 oktober 2021
Het begint weer ergens op te lijken
Na een dag ploeteren zit de meest zware as weer op zijn plek. Vooral het grote tandwiel maakt het plaatsen een zware maar ook gevaarlijke klus. Waarom moet het zo’n groot tandwiel zijn?
Een spoedcursus natuurkunde: Het kleine tandwiel wordt aangedreven door de stoomcilinders (welke nog geïnstalleerd moeten worden). Doordat het grote tandwiel meer tanden heeft dan het kleine tandwiel zal het kleine tandwiel vaker rond moeten moeten draaien om het grote tandwiel één keer rond te krijgen. De ‘vertraging’ is uit te rekenen door het aantal tanden van het grote tandwiel (60) te delen door het aantal tanden van het kleine tandwiel (10). 60 : 10 = 6. De vertraging is dus 6:1.
De vertraging heeft niet alleen invloed op de ‘snelheid’ waarmee het grote tandwiel draait, maar ook op de kracht. Doordat er twee keer een vertraging is toegepast is de ankerlier 24 keer zo sterk als de stoomcilinders.
Verder is vandaag de manometer in het stuurhuis aangesloten, de werking daarvan zal ik je nu besparen :).