4 november 2023
Pompen of bevriezen
Vorige week zijn we begonnen met het winterklaar maken van de boot en zijn we begonnen met het leegpompen van de ketel. Dit lukt met een dompelpomp tot ongeveer 2/3 van de ketel omdat de pomp niet tussen de vuurgangen door kan. Voorheen haalden we het mangat deksel in de machinekamer los en lieten we het achtergebleven water in het vlak lopen. Dit is alles behalve ideaal omdat in het vlak ook olie en vet ligt, wat vermengt met het schone water, waardoor we dat weer apart moeten behandelen. Het idee was geboren om met een kleiner pompje wat wel tussen de vuurgangen door past alsnog het meeste water weg te pompen. Hoewel dit pompje tot onderin de ketel komt, had niet genoeg kracht om het water 4 meter omhoog te pompen. De oplossing was een grote emmer in de ketel. Het kleine pompje vult de emmer waar de grote dompelpomp in was gezet welke het wel de 4 meter omhoog kan pompen. Natuurlijk had het kleine pompje een veel kleinere capaciteit en duurde het een stuk langer, maar we hadden uiteindelijk geen extra water in het vlak!!
Naast het leegpompen van de ketel moeten ook alle leidingen worden afgetapt. Net zoals je thuis de buitenkraan moet afsluiten voor de winter. Op diverse (bijna onbereikbare) plaatsen zijn aftap dopjes geplaatst welke we allemaal hebben opengezet. Vroeger gebeurde dit natuurlijk bijna nooit, een schip was altijd in bedrijf. Daarom zitten deze aftap doppen op de meest onbereikbare plaatsen.