Betimmering en Elektra
In 2019 is, nadat eerst aan alle technische eisen voor het nieuwe CvO is voldaan en afgegeven, gestart met een grote onderhoudsbeurt van de voor- en achterhut en de gehele elektrische installatie. In de afgelopen jaren hebben de verblijven van de bemanningsleden minder aandacht gehad, omdat de technische staat veel tijd, energie en geld kostte.
De betimmering weghalen was een hele klus. Daarna is, waar mogelijk, het staal geconserveerd en zijn nieuwe rachels aangebracht. Alle elektra- kabels en aansluitingen zijn vervangen door hoogwaardige leidingen omdat de boel toch open lag. De betimmering is conform de originele staat vervangen en in kleur geschilderd.
In de voorsalon, waar de keuken en kooien zijn, werden het plafond en de wanden betimmerd met hout zoals dat bij de bouw van de sleepboot werd gebruikt. Zoals gebruikelijk in een schip, zijn alle maten verschillend en is elke plank gemeten en gezaagd. Voor het aanbrengen van het hout heeft Frans eerst alles in zijn werkplaats in de
grondverf geschilderd zodat de basis verflaag reeds was aangebracht. Karel heeft met zijn scheepswerfervaring, een patrijspoort die met een noodreparatie was gemonteerd, uitgeslepen en met vakmanschap in een nieuw stalen frame gelast. Hierdoor is lekkage verholpen en zijn (dankzij sponsoring van DG Rubber Holland) alle patrijspoorten voorzien van een nieuwe rubberen pakking, omdat de oude pakking mogelijk nog origineel was. Uiteindelijk willen we graag het water aan de buitenkant houden!
De elektrische installatie was verouderd en voldeed niet meer aan de hedendaagse eisen. Door een complete nieuwe groepenkast met overzichtelijke schakelaars, kan de Scheelenkuhlen de toets der kritiek doorstaan.
Arjan heeft dit hele elektrische proces bedacht en uitgevoerd. De gehele verlichting overgeschakeld van 12/24 volt naar 220 led, zodat we ook zonder walstroom, met een minimum verbruik, voorzien zijn van 220 lampen. In overleg met de hele bemanning zijn de kleuren uitgekozen die het dichts bij de originele kleursamenstelling kwam. Het vloerzeil dat verschrikkelijk geleden en kapot gelopen was, is verwijderd en zal als het timmer- en schilderwerk is voltooid worden vervangen door prachtig gesponsord rood marmoleumzeil van Forbo. Het zeil zal de kers op de taart zijn en de Scheelenkuhlen inwendig tot een pronkstuk maken. Met deze groene tinten hebben de verblijven weer een frisse uitstraling en hopen we nog lang van dit schip te mogen genieten. In de machinekamer is ook hard gewerkt door Theo en Karel. Hier zijn de afsluiters gedemonteerd, gereviseerd en met nieuwe pakkingen gemonteerd. Tevens is een groot gedeelte van de huid, achter de condensor, ontroest en in de verf gezet.
In augustus zal het berghout worden afgemaakt bij scheepswerf “Vooruit”, zodat ook de buitenkant weer door een ringetje is te halen. De ankerlier is het volgende project, omdat het grondhout door ouderdom volledig is weggerot. De bemanning heeft nog voldoende energie om ook deze klus gezamenlijk te klaren zodat we op Sail 2020 er spik en span bij zullen zijn.
De trotse bemanning van de stoomsleepboot “Scheelenkuhlen”.