Operatie Berghout 2018-2019
Eindelijk is het zover dat het berghout om het schip komt. Lange tijd hebben we moeten wachten hiermee. De scheepswerf Vooruit te Zaandam was de aangewezen werf om deze klus te klaren.
Maar eerst moesten we de plaat dikte meten, hierbij kwam Rob van EOC die kundig met zijn hamer de scheepswand beklopt. Het is een hele operatie geworden, onder water zaten een paar slechte plekken die we hebben gerepareerd met enkele dubbelingen: 2 in de kop en 2 in de kont. We waren hier sinds de laatste dok beurt al bang voor. Maar verder zag de huid er nog goed uit van de 91 jarige dame. De dikte van de platen waren goed te noemen met een dikte van 7.9 tot 6 mm.
Nu was het de taak van de werf om er een mooie berghout omheen te zetten, onder en boven een strip ijzer, afgesloten met een slijtstrip halfrond. Een hele klus voor de werf, waar ze twee weken voor hebben berekend.
Wat niemand nog wist is dat de weergoden een warme periode met zon in petto hadden. Hierdoor heeft de werf de werktijden aangepast en ingekort. Om 06.00 uur werd er begonnen en om 14.00 uur gestopt want de temperaturen kwamen in de buurt van de 35 graden Celsius en dat is in overalls tijdens laswerkzaamheden geen pretje.
Om kosten te besparen, werden de werkzaamheden aan het schip verricht terwijl deze in het water lag. Dit houdt in dat er vanaf de kant/steiger of ponton gelast of geslepen moet worden. Door lasser John moest in alle standen afgelast worden wat Karel en Stefan geknipt en gebogen hadden. Ook de ribben werden rondom afgelast zodat de Scheelenkuhlen weer tegen een stootje kan.
Onder bezielend toezicht van Karel Vethaak werden stukken van ongeveer 2 meter per dag gelast en gebogen met schotten ter versteviging. Er werd begonnen aan de voorkant van de stuurboordzijde. De oude resten moesten eerst worden weggeslepen en door andere vrijwilligers is meteen het roest ter plaatse aangepakt en de huid geconserveerd.
Na bijna vier weken bloed, zweet en tranen is het berghout rondom klaar en kan de Scheelenkuhlen weer worden teruggebracht door Theo Koridon van Rodie transport. Ook dit verliep weer vlekkeloos.
Gelukkig hebben we dit niet ieder jaar, want dan lopen wij financieel helemaal leeg. Maar het resultaat mag gezien worden. Dank aan een ieder die deze reparatie mogelijk heeft gemaakt, zodat deze unieke stoomsleepboot in de vaart kan blijven.