Revisie van de natte luchtpomp
Tijdens de vaart met open monumenten dag j.l. bleek dat de luchtpomp regelmatig uitviel tijdens het varen. Nu gebeurde dat wel meer maar dan alleen als na een lange tocht even gewacht moest worden voor een brug ofzo en dan bij het opnieuw varen bleef de pomp hangen. Dat was dmv het openen van een ontluchtkraantje snel weer opgelost. Maar nu gebeurde het onder het varen, het kraantje bracht geen soelaas en er werden liters voedingwater in het vlak gepompt met als gevolg dat het ketelpeil snel zakte. Dat was niet goed dus.
Zodra de boel weer afgekoeld was besloten we om de boel uit elkaar te halen. Dat is nogal een gedoe omdat zowel de luchtpomp als de koelwaterpomp, de voedingwaterpomp en de lenspomp op het juk van de machine zit. Het zat natuurlijk allemaal behoorlijk vast maar toch in een dag alles eraf gehaald.
Bij de eerste inspectie bleek dat alles behoorlijk vervuild en vet was. Van het kleppenraam zat een pootje los en kleppen bleven aan het raam kleven. Ook het kleppenraam eruit gehaald en de plunjers van de luchtpomp en de voedingwaterpomp en alles eerst goed schoongemaakt met stoom en dasty.
Op het deksel van de voedingwaterpomp was het altijd een natte boel omdat het lekwater erop bleef staan. Het idee was om een pijpje te maken zodat het water over de rand van het deksel loopt. Dus Fred Boom ingeschakeld en een week later was dat in orde.
Arjan heeft alle losse onderdelen schoongemaakt en weer netjes groen geschilderd. Karel en ik hebben de boel in elkaar gezet met overal nieuwe pakkingen, splitpennen etc. Het ziet er weer picobello uit en nu maar afwachten of het allemaal geholpen heeft.